Моє глибоке переконання – в Америку краще приїжджати якщо є мета придумати якусь цікаву ідею і відкрити компанію, або хоча б відкрити маленький бізнес без жодних “цікавих” ідей. Працювати на кого-то в Америці в більшості випадків не дуже добре (хіба що тільки на

держава) – соціального захисту майже немає, на пенсію потрібно збирати самим, з мед. страховкою як пощастить, ну і з зарплатою теж. А от звільнити можуть відразу і без жодних попереджень – прийдуть з коробкою і збирай речі, до побачення. Допомога по безробіттю – до 70% від зарплати, максимум $400 в тиждень. Загалом, багато всяких не дуже приємних моментів, включаючи довгий робочий день, мінімум вихідних, ну а якщо працюєш на хорошій роботі (не на погодинній), так ще і в більшості випадків “обов’язок” засиджуватися щоб не піти раніше начальника… Набагато краще, легше і вигідніше працювати в Європі.


Але повернемося до ідей. На скільки знаєте, Америка – країна ідей і, якщо не помиляюся, вона лідирує по кількості патентів та інтелектуальної власності. До того ж самі великі і прибуткові американські компанії також виникли з якоїсь ідеї (далеко не завжди оригінальної) та її втілення в гаражі або на університетському кампусі: Microsoft, Apple, Dell, Google, Facebook… список можна продовжувати довго. І так, як же розкрутити свою ідею і створити другий Google?


Відразу хочу обмовитися, я далеко не фахівець у цьому питанні, буду писати про те з чим стикалася сама, оскільки ми самі зараз знаходимося у розробці однієї ідеї і пошуку інвесторів, будь-які доповнення вітаються в коментарях, буду дуже рада! Людям реально цікавиться подібними питаннями раджу почати з бізнес-видань, таких як Forbes або Inc, а також старого доброго Гугла – пошук інвесторів, фінансування і т. д. (англійською, звичайно). Є інвестори, які ведуть свої блоги – там можна знайти багато корисної інформації і реальних порад.


І так, у вас є ідея. У першу чергу, вам треба її захистити, тому якщо вона патентабельна, це буде дуже корисно. Більш того, інтелектуальна власність автоматично піднімає собівартість компанії і створює додатковий бар’єр до входження” (barrier to entry) у вашу нішу бізнесу, що дасть вам величезну перевагу під час пошуку інвесторів. Детальніше про barriers to entry і стратегії бізнесу раджу почитати в книзі Competitive Strategy by Michael E. Porter.


Трохи розповім про патенти. В першу чергу треба пошукати немає чогось схожого, тому що не може бути нічого гірше, ніж витратити час на розробку продукту, який вже кимось придуманий і що ви не можете використовувати без ліцензії. Крім того, в патенті треба буде вказати схожі ідеї і чим ваша відрізняється. Шукати можна самому через Google Patents або схожі сервіси. Головне, пам’ятайте, що все, що пов’язано з патентами та інтелектуальну власність – дуже розпливчасто і поки у вас нет на руках справжнього патенту у вас немає ніяких гарантій (і навіть коли він є, теж особливо немає гарантій, бо якби були, великі компанії як Apple і Nokia не судили б один одного за порушення інтелектуальної власності).


При пошуку схожих патентів пам’ятайте, публікуються тільки видані патенти, так що цілком може бути, що ваша ідея була вже кимось зафайлена півроку тому і зараз знаходиться в стадії розробки – про це ви, на жаль, не дізнаєтеся до тих пір, поки не пройде рік з дати її подання, автор ідеї не зафайлит справжній патент і його не опублікують. Зафайлить попередній патент (provisional patent) приватній особі або малому бізнесу коштує $110. Перший раз це краще робити з патентним адвокатом (patent attorney) – він допоможе правильно оформити документ, розповість що важливо, на що треба звернути увагу і т. д. Адвокати стоять по-різному, Наш обійшовся нам у $250 на годину, є дорожче, є дешевше. Скільки годин роботи вам доведеться оплачувати, залежить від вашої участі в написанні самого патенту – якщо хочете щоб адвокат седлал все за вас, це виллється вам в дуже велику суму, якщо ж будете писати самі, а адвокат виправить і проконсультує, це, напевно, обійдеться години в 2 його роботи. Загалом-то я б радила писати самим, адже ніхто не знає вашу ідею краще, ніж ви. Після того як документ написаний, він відправляється в United States Patent and Trademark Office, USPTO). Дата відправлення і вважається датою публікації вашого патенту. Цей патент ще не зовсім справжній, він попередній (provisional) і дається на рік. Але він вже захищає вашу ідею. Протягом року ви можете доповнювати його і відправляти в USPTO нові доповнені варіанти – частіше за все так і буде, адже ви будете працювати над своєю ідей, дізнаватися про неї щось нове. Важливо оновлювати і надсилати оновлення, оскільки тільки те, що записано в документі і відправлено в USPTO захищено. Рік по ідеї дається на розробку ідеї та пошук інвесторів, оскільки справжній патент коштує зафайлить близько $10,000. І якщо через рік ви не файлите справжній патент, то втрачаєте provisional. Справжній патент файлится обов’язково з адвокатом і досить довгий час. Якщо provisional ніхто не перевіряє, справжній йде в руки екзаменатора, який буде сранивать його зі схожими ідеями і патентами і дивитися дійсно ваша ідея оригінальна.


Маючи provisional патент вже можна шукати інвесторів. На жаль, зараз не dot-com бум, коли вкладали мало не в усіх без розбору і навіть не вимагали сценарію монетизації (як було з Google-ом, якщо пам’ятаєте, вони до останнього не знали, як будуть робити гроші з пошуковика, а інвестори в них вже вклали гроші неодноразово). Dot-com бум і його крах багато чому навчив інвесторів, тому зараз, на жаль, таке не пройде – треба мати якийсь міні-бізнес-план. Швидше за все ніхто не вкладе в просто ідею на папері – вам треба буде довести, що вона працює і принесе гроші, більше того, зазвичай інвестори дивляться скільки грошей в це вклали ви самі, на який ризик ви пішли. Звичайна логіка – якщо автор ідеї сам не вклав достатню кількість грошей і не хоче ризикувати, чому це повинен робити інвестор? Перший раунд інвестицій це зазвичай завжди FF – Friends & Family, ну і ви, звичайно; другий крок зазвичай – ангел-інвестори (angel investors), і тільки потім, коли компанія вже більш або менш стабільна підключаються венчурні фонди (venture capitalists).


Бізнес-інкубатори
Це організації найчастіше спонсоровані урядом, або великими компаніями, які беруть під своє “крило” стартапи, допомагають їм розвиватися. Повинна зауважити, інкубатори не вкладають у вас гроші, але допомагають різними способами. Розповім про свій досвід з інкубатором. Нас взяли в один з інкубаторів – держава надала їм грант в $2 мільйони, але за умови, що вони знаходять стартапи пов’язані з “зеленими” технологіями і допомагають їм. За кожен milestone стартапу, вони отримують якусь частину грошей з гранту (в принципі ідея геніальна – вони у всю намагаються допомогти компаніям, тому що тільки якщо компанії досягнуть чогось, інкубатор отримає свої гроші). Інкубатори допомагають різними способами – безкоштовними консультаціями фахівців з бізнесу, юристів, наданням офісів за відносно низьку плату і т. п. В нашому випадку, вони допомогли організувати презентацію нашої ідеї людям, які пов’язані з нашою індустрією і бізнесом. Ця презентація була потенційно розрахована на інвесторів і роль запрошених була в тому, щоб сказати що добре, що погано, що потрібно змінити в презентації і взагалі, що вони думають про нашу ідею та її потенційний інтерес для інвесторів. Це був дуже корисний досвід, ми отримали дуже корисні відгуки, найголовніший з яких – доведіть що це працює, зробіть прототип (ще один доказ, що ідея “на папері” швидше за все не принесе інвестицій). Як тільки ми принесемо працюючий прототип, нам пообіцяли посприяти у можливості зробити презентацію справжнім ангел-інвесторам. Більш докладно про те що таке бізнес-інкубатор і чим він може допомогти, можна почитати у Вікіпедії, звичайно, краще – на англійській.


Дуже важливо потрапити в “правильний” інкубатор (до речі, потрапити в хороший інкубатор може ще далеко не кожен) – той, що пов’язаний з вашої індустрією, тому що у них “потрібні” для вас знайомства і, можливо, зв’язки з “потрібними” інвесторами. Адже кожен інвестор вкладає тільки в певні індустрії. У більшості великих компаній є свої інкубатори або організації, що допомагають стартапам або підтримують цікаві ідеї. Приклад інкубаторів можна знайти на сайті Forbes (звичайно не обмежуйтеся цим, а зробіть справжній пошук і research в Гуглі по інкубаторів для вашої індустрії). Про типи бізнес-інкубаторів та їх характеристики можна почитати в статті New York Times “How to Choose an Incubator”.


Пошук інвесторів
Як я вже сказала, після першого раунду інвестицій (FF) швидше за все будуть ангел-інвестори. На відміну від венчурних фондів, які вкладають тільки в багатомільйонні ідеї і чекають великий прибутку у відносно короткий термін, ангели можу вкласти відносно мало грошей (до мільйона, на приклад; венчури на подібний бізнес навіть не подивляться) і допомогти з розвитком бізнесу не тільки маетриально. Цим і хороші ангел-інвестори , – вони можуть допомогти в розвитку компанії своїми зв’язками, досвідом і т. д., тому знову ж важливо вибрати “правильного” ангела, який розбирається у вашій індустрії і має з вами однакові погляди на речі, оскільки як тільки ви отримаєте інвестиції, ви розпрощаєтеся з частиною компанії – краще якщо співвласник буде дивитися на майбутнє компанії так само як і ви. Кажуть, що знайти інвестора можна посилаючи executive summary або міні-бізнес-план у різні Angel Investment Networks. Хоча логіка підказує, що якщо ви робите це самі пошук може бути дуже довгим, тому що ваш бізнес-план ляже в стопку сотень таких же бізнес-планів і тут або у вас повинна бути реально дуже хороша ідея, або вам має дуже пощастити, або вас повинен хтось порекомендувати (краще, звичайно, якщо вам вдасться уникнути попереднього відбору і зробити інвесторам презентацію – у цьому можуть допомогти інкубатори або корисні знайомства, які ви з їх допомогою придбаєте).


До речі, інвестори звертають велику увагу на команду (team) і важлива не тільки технічна сторона і досвід, але і бізнес, так що якщо ви технічний людина, обзаведіться бізнес-консультантом, або навпаки.


Якщо ідея не патентабельна?
Є купа прибуткових не патентабельных ідей – той же Facebook, YouTube, навіть Google (як пошуковик). З одного боку, це простіше – не треба копатися у всій інтелектуальної власності, з іншого – ваші barriers to entry мінімальні, що може бути дуже небезпечно – будь-хто зможе зробити те ж, що і ви, і не факт що не зробить це краще (в історії прикладів хоч відбавляй – той же Facebook, який переміг MySpace, Google переміг всі пошуковики разом узяті і багато інших компаній). Знову ж таки, патент, якимось чином відноситься до вашої ідеї дуже допоможе (як, на приклад, “секретний” алгоритм Google-a). У разі не патентабельной ідеї треба буде довести чому ваша ідея не може бути скопійована, або якщо буде, чому ви будете краще, чому і як ви заробите гроші і т. д.


Загалом-то це ази пошуку інвестицій. Доповнення та поради вітаються!


–>